Inkomen

Wat wil je verdienen? Goodwill, kosten en prijzen
Het is moeilijk in zijn algemeenheid uitspraken te doen over de waarde van een bedrijf. De inventaris, de schulden en bezittingen staan meestal wel in de financiële gegevens vermeld. Maar hoe zit het met de ‘goodwill’?

Goodwill betekent dat de salon buiten de concrete waarde in de boeken nog een extra, minder gemakkelijk te meten en in geld uit te drukken, waarde heeft. Dat kan zijn omdat de salon een goede reputatie heeft en een grote klantenkring heeft opgebouwd. Om zo’n positie te kunnen verkrijgen, moet je als bedrijf hard werken en klantgericht handelen. Bij de overname kan het zijn dat je voor het klantenbestand en voor de goede naam van het bedrijf moet betalen.
Van belang is wel, dat een eventuele investering in ‘goodwill’ terugverdiend moet kunnen worden. FNV MOOI adviseert om het bedrijf altijd goed te laten doorlichten en alles in een contract vast te laten leggen. Ook alle zaken die je overneemt uit de salon moet je in dat contract opnemen. Een goede boekhouder of accountant kan je daarbij helpen. Voor meer informatie kan je ook bij FNV MOOI terecht.

Welke prijzen kan ik gaan berekenen?
Voor je van start gaat, moet je weten welke prijzen je wilt rekenen. Om dat te kunnen bepalen, moet je het nodige uitzoeken of bedenken.
Hieronder staat een rijtje posten waar je o.a. mee te maken kunt krijgen:

  • Je eigen inkomen: hoeveel wil je uit je zaak halen? (winst)
  • huur of afschrijving pand
  • gas, water en licht
  • verzekeringen: neem de offerte die je hebt opgevraagd (zie Verzekeringen) als uitgangspunt
  • kantoorkosten: telefoon, kantoorartikelen, de boekhouder, lidmaatschappen (lidmaatschap van de bond is aftrekbaar voor de belasting), bijdragen aan HBA etc.
  • inkopen (producten, kleine materialen)
  • (mobiele) inventaris
  • reclame (bijvoorbeeld visitekaartjes, belettering auto, advertenties in huis-aan-huis-krantje, uithangbord)
  • afschrijvingen (de kosten voor grotere uitgaven, bijvoorbeeld de aanschaf van meubilair, goodwill, auto of een computer voor de zaak mag je over meerdere jaren uitsmeren)
  • belastingen zoals BTW en inkomstenbelasting

Voor al deze posten verzamel je de kosten die je per jaar zult maken. Dat is dus de minimale omzet die je per jaar moet realiseren. Houd er rekening mee dat je dan nog niet gespaard hebt voor slechtere tijden en voor later je pensioen en je eigen inkomen. Vervolgens kun je uitrekenen hoeveel omzet je zou moeten maken als je ook rekening houdt met leegloop, vakanties en ziekte. Op basis daarvan en op basis van een inschatting van je klantenbestand stel je de prijzen vast. Verwerk alles in je begroting.

  • Vraag
    aan FNV MOOI?

    • Bel 030 - 23 14 221
    • Stel je vraag per e-mail
  • Word lid
    van FNV MOOI

    • Hulp & advies
    • Kortingen op producten
    • Antwoorden op al je vragen
    Klik hier